B. Чудесата като социална помощ [1]
Икономическия модел от пустинята беше социален. Израелтяните бяха снабдявани с най-основните нужди без да са работили. Но им лисваше рзнообразие. Хората, които нямаха възможност да се изхранват сами, бяха хранени от Бог: една и съща диета. Хората, които нямаха възможност да се обличат сами, бяха обличани от Бога: едни и същи дрехи. Израел се скиташе безцелно, защото поколението на изхода отказа да воюва (Числа 14). Не бяха годни да водят, за това трябваше да следват. Те бяха кандидати за социална помощ. Те нямаха власт над условията на тяхното съществуване. Вземаха от това, което им беше давано. И както обикновено правят хората на социални помощи, постоянно се оплакваха, че животът им не е достатъчно добър (Числа 11).[3]
Изкушението за социална държава се запазва чрез бягащите от отговорност хора през вековете. Това е изкушението, което привличаше тълпите към Исус. „В отговор Иисус им каза: Истина, истина ви казвам: търсите Ме не защото видяхте знамения, а защото ядохте от хлябовете и се наситихте.” (Йоан 6:26) Те искаха цар, който ще ги храни. Те виждаха в Исус потенциален кандидат за цар, защото Той можеше да умножава хляб. Те свързват безплатната храна с политическата власт. Той знаеше това и за това се оттегли от тях (Йоан 6:11-15).
Човеците в своя бунт срещу Бога искат да вярват в държава, която може да ги изцели. Те вярват в спасението чрез закон. Предпочитат да живеят под властта на месианската държава, която да ги изцелява, вместо да бъдат свободни. Искат да избегнат бремето на личната и семейна отговорност в този прокълнат на оскъдица свят. Искат да живеят като деца, като получатели на субсидия без етикет с цена. Готови са да жертват свободата си и свободата на другите, за да постигнат тази цел.
Един от знаците за духовна незрялост е искането на икономически чудеса: камъни, превърнати на хляб. Цената за такава алхимична помощ е винаги една: преклонение пред Сатана. ” И така, изкусителят дойде и Му каза: Ако си Божи Син, заповядай тези камъни да станат хлябове.
А Той в отговор каза: Писано е: „Не само с хляб ще живее човек, а с всяко слово, което излиза от Божиите уста.“ ”(Мат. 4:3-4).[4]
Когато Израел премина в Обещаната земя, Бог премахна видимите белези на тяхното подчинение: манната и перманентното облекло. Прекратяването на социалната икономика беше необходимо за тяхното духовно узряване и освобождение. От тук нататък белегът на тяхното подчинение пред Бога щеше да е главно изповедно и етично. Единственото чудо с храна, което остана в Израел беше трикратната реколта, две години преди юбилейната година (Левит 25:21). [6]
"Богатство и господство" - икономически коментар върху Евангелието на Лука, Гари Норт, 2012г.
Превод: Covenant Keeper, 2014 г.
[3] Gary North, Sanctions and Dominion: An Economic Commentary on Numbers, 2nd ed. (Dallas, Georgia: Point Five Press, [1997] 2012), ch. 7.
[4] Gary North, Priorities and Dominion: An Economic Commentary on Matthew, 2nd ed. (Dallas, Georgia: Point Five Press, [2000] 2012), ch. 1.
[5] Keynes (anonymous), Paper of the British Experts (April 8, 1943), cited in Ludwig von Mises, “Stones into Bread, the Keynesian Miracle,” Plain Talk (1948), reprinted in Henry Hazlitt (ed.), The Critics of Keynesian Economics (Princeton, New Jersey: Van Nostrand, 1960), p. 306. (http://bitl.ly/HazlittCKE)
[6] North, Boundaries and Dominion, ch. 26.